Telefon: 32 455 48 55

Przegląd Filmów „Ingmar Bergmana Bóg Kina” w Pegazie

Kadr z filmu

W maju Wodzisławskie Centrum Kultury rozpoczęło nowy projekt we współpracy z dystrybutorem Vivarto. Miłośnicy klasyki w Kinie Pegaz mają okazję zapoznać się z piętnastoma cyfrowo odrestaurowanymi filmami Ingmara Bergmana, jednego z najlepszych reżyserów w historii kinematografii. W ramach Przeglądu Filmów „Ingmar Bergman Bóg Kina” widzowie Pegaza zobaczą zarówno słynne i głośne filmy mistrza ze Skandynawii oraz te mniej znane.

Poniżej tytuły i opisy filmów:

  • „Skandal” /1944r., 101 min./ seans: 28 maja o 19:00

Jan-Erik jest w klasie maturalnej. W szkole prześladuje go okrutny nauczyciel łaciny, zwany Kaligulą, w domu rodzice także nie potrafią zrozumieć problemów chłopaka. Jedyną przyjaciółką, a zarazem miłością staje się dla Jana-Erika sprzedawczyni Berta. Dziewczyna skarży się na tajemniczego sadystę, który dręczy ją nocami.

  • „Do radości” /1950r., 98 min./ seans: 31 maja o 19:00

W filmie tym Bergman po raz pierwszy podejmuje temat, który odtąd stale pojawiać się będzie w jego filmach. Jest to opis samotnego życia kobiety, z jego codziennymi frustracjami i chwilami zwątpienia. Bohaterce Marcie udaje się częściowo rozwiązać konflikty w małżeństwie.

  • „Letni sen” /1951r., 96 min./ seans: 29 czerwca o 19:00

Popularna tancerka, znudzona życiem w blasku fleszy, znajduje pamiętnik, który inspiruje ją do podróży na wyspę, gdzie przeżyła swoją pierwszą miłość.

  • „Wakacje z Moniką” /1952r., 96 min./

Harry i Monika żyją w ponurej, pozbawionej perspektyw rzeczywistości. On pracuje w składzie porcelany, ona w sklepie warzywnym. Gdy latem Monika traci pracę, podejmują decyzję o wyjeździe ze Sztokholmu, byle dalej od szarego, przygnębiającego życia. Chłopak kradnie motorówkę swego ojca i oboje uciekają w nieznane. Wraz z nadchodzącym końcem wakacji powracają do miasta.

  • „Uśmiech nocy” /1955r., 110 min./

Najlepsza z komedii Bergmana, opowiadająca o damsko-męskich relacjach. Starsza pani Armfeldt organizuje w noc świętojańską przyjęcie w swoim starym wiejskim domu. Wśród zaproszonych gości są pary, ale także dawni, a jak się okaże, również i przyszli kochankowie. Nie dziwi więc fakt, że przyjęcie przeradza się w zawiłą i skomplikowaną miłosną grę, w trakcie której wciąż zmieniają się maski i ujawniają się skrywane głęboko namiętności. Drzemiące w gościach żądze wyzwala dodatkowo napój miłosny przygotowany przez gospodynię przyjęcia.

  • „Źródło” /1959r., 89 min./

Akcja rozgrywa się w średniowiecznej Szwecji, opowiada o losach pewnej zamożnej, mieszkającej na wsi rodziny. Tore ma dwie dorastające córki, jasnowłosą i niewinną Karin oraz ciemnowłosą i ciężarną Ingeri, która jest zazdrosna o swoją siostrę. Pewnego dnia wybrały się same do położonego za lasem kościoła, aby zanieść tam świece. Jednak przebieg tej wyprawy nie będzie zgodny z ich oczekiwaniami…

  • „Oko diabła” /1960r., 87 min./

Diabeł budzi się w fatalnym nastroju z powodu jęczmienia na oku. Denerwuje go dodatkowo fakt, że córka pastora, piękna i ponętna, ciągle jeszcze jest dziewicą. Aby zaradzić tej irytującej go w najwyższym stopniu sytuacji, wysyła na Ziemię Don Juana, przyrzekając mu zmniejszenie kary piekieł za zdobycie dziewczyny…

 

„Jak w zwierciadle” /1961r., 93 min./

Bohaterka filmu, Karin, cierpi na schizofrenię. Spędza kilka dni w letnim domku na skalistej wyspie. Razem z nią są tutaj jej mąż - lekarz, kilkunastoletni brat i jej ojciec, znany pisarz. Jej choroba wyzwala wśród obecnych różne postawy, egoizm ojca, obojętność męża. Tylko jej młody brat stara się zrozumieć siostrę.

  • „Milczenie” /1963r., 95 min./

Wracając do domu pociągiem, Anna, jej syn Johan i siostra Ester, która jest poważnie chora, zatrzymują się w obcym raju i decydują się na pobyt w hotelu, dopóki Ester nie wyzdrowieje. Mimo że jest ona tłumaczką, nie mówi w języku miejscowych, więc cała trójka komunikuje się z ludźmi za pomocą gestykulacji. Różnice charakterów powodują, że kobiety są emocjonalnie odseparowane od siebie. W rezultacie konflikt pomiędzy nimi stopniowo narasta.

  • „Godzina wilka” /1968r., 90 min./

Chcąc uciec od przeszłości, malarz Johan wraz z żoną, osiedlają się na odludnej wysepce u wybrzeży Bałtyku. Ma to być miejsce odpoczynku i równowagi, wokół cisza i przyroda, wymarzone miejsce spokojnej pracy dla artysty. Jednak i w tak bardzo odciętym od świata zakątku, koszmary odnajdują Johana, powracają do niego już nie tylko we śnie. Tym razem zły sen zaczyna się, gdy na piasku, niedaleko okna kuchennego ich domu, Johan wraz z żoną Almą odkrywają ślady stóp.

  • „Hańba” /1968r., 103 min./

Podczas wojny domowej dwoje muzyków chroni się na farmie na odosobnionej wyspie. Jan i Ewa kochają się, są apolityczni, na wyspie pomagają im sąsiedzi. Jan jest wrażliwy, wybuch wojny wywiera piętno na jego psychice. Niestety, wojna dociera także i tutaj: giną sąsiedzi, Jan i Ewa zostają aresztowani i oskarżeni o współpracę z rebeliantami. Wkrótce, zastraszeni, odzyskują wolność. Jan staje się gwałtowny. Oboje próbują uciec...

  • „Namiętności” /1969r., 100 min./

Anna nie może zapomnieć o tragicznym wypadku samochodowym, którego była sprawczynią. Podczas tego zdarzenia zginął jej mąż oraz syn. By wciąż nie wracać myślami do przeszłości, kobieta wiąże się z Andreasem, pisarzem żyjącym samotnie na wyspie...

  • „Rytuał” /1969r., 72 min./

Opowieść o trójce aktorów, których najnowsza produkcja została uznana przez czynniki miarodajne za obsceniczne... Ci troje, kobieta, jej mąż i kochanek mają stanąć przed sądem.

  • „Szepty i krzyki” /1972r., 91 min./

Trzy siostry spotkały się po latach. Karin i Maria przyjechały do umierającej Agnes. Ciszę w domu przerywają krzyki konającej Agnes. Film pokazuje trzy siostry nieumiejące nawiązać porozumienia w obliczu tragedii, wszystkie pozostają samotne ze swoimi własnymi kłopotami.

  • „Dokument o Fårö” /1979r., 103 min./

Zrealizowany w 1969 roku dokument nie opowiada jednak o Bergmanie, ale o samej Fårö i jej mieszkańcach. Bergman przedstawia problemy Szwedów zamieszkujących surowe miejsce, które pozbawione jest udogodnień i atrakcji dostępnych na kontynencie.

plakat promujący film

Bilety w cenie 14/16 zł są dostępne w kasie WCK przed seansami oraz online. 

Źródło grafiki i opisów: Vivarto